Online concurrenten zijn relatief nieuw: Hoe het ooit was
Nog maar zo’n 10-12 jaar geleden was het genoeg om een website te hebben. Er waren weinig online concurrenten voor de meeste zoekwoorden en relevante content waarnaar uw klanten op zoek waren. Uw concurrenten konden hun eigen sites hebben, maar het was nog relatief gemakkelijk om uzelf te onderscheiden en klanten te vinden die op zoek waren naar uw producten of diensten. Traditionele marketingtechnieken werden door veel bedrijven als het beproefde succesmodel gezien, zij waren vaak blind voor de groeiende online markt.
Maar weinig bedrijven omarmden het internet als een middel om de markt effectief te bewerken. En enkelen daarvan wisten gebruik te maken van de basisregels en principes om hun site op de top van een “zoekmachine resultaten pagina” te plaatsen. Wat dan ook mooie resultaten opleverde.
Hoe het nu is met online concurrentie
Maar wat zijn de tijden zijn veranderd! In het razend hoge tempo waarin het internet zich heeft ontwikkeld, heeft we een gigantische verschuiving van traditionele marketing naar online marketing plaatsgevonden. Bijna elk bedrijf van elk type heeft nu een of meer websites. En veel bedrijven beginnen te begrijpen dat een online marketing strategie een grote zegen voor een bedrijf kan betekenen. Ambitieuze ondernemers zien we het meest in het online segment. Dat is ook niet vreemd, want met de doorbraak van de smartphone is vrijwel iedereen constant online, dus daar liggen enorme kansen.
Dus wat nu?
Het internet is druk en iedereen wil op de begeerde top tien posities van de Google resultaten pagina. Concurrentie op het internet is hevig, en de verschuiving van slechts een paar posities op Google kunnen miljoenen waard zijn, soms zelfs miljarden. Dus hoe ga je je onderscheiden en boven de rest uitstijgen? Kiezen voor betaald adverteren (PPC) of toch liever SEO?
Google heeft met de aanpassing van de Zoekresultatenpagina een duidelijk signaal afgegeven: PPC oftwel ‘betaald adverteren’ krijgt voorrang bij een groot aantal zoekopdrachten. Dat betekent dat u als ondernemer budget zult moeten vrijmaken voor deze methode, want als u het niet doet, zal uw concurrent u dankbaar zijn omdat hij dan meer klanten gaat aantrekken.
Het uitvoeren van een effectief plan kan vervelend zijn. Er is namelijk één ding dat onveranderd is gebleven door al deze onrust. De inhoud van uw website is nog steeds het belangrijkst. Dit betekent dat de meest relevante content nog steeds wordt verstrekt aan de persoon er naar op zoek is. Het vinden van deze inhoud kan op meer verschillende manieren. Sites als Facebook, Youtube, de blogosfeer, en talloze Social Media sites leveren allemaal die inhoud. Het aantal gebruikers van deze sites, en de inhoud die zij hebben geplaatst is geëxplodeerd. In wezen is het enorme volume van de informatie die vandaag de dag beschikbaar is op het internet overweldigend.
Dus dit brengt ons terug naar het hoofdonderwerp: online concurrenten.
Kent u uw online concurrenten?
Als het gaat om de online marketing van uw producten of diensten , weet u wie uw online concurrenten zijn? Bent u rechtstreeks concurrent van de XYZ Widget Company, of is er meer aan de hand ? Het antwoord is dat er nog veel meer aan de hand is. U bent niet alleen concurrenten van XYZ, maar ook met alle anderen die het gesprek voeren op het web met betrekking op u en uw producten. U bent concurrent van het gesprek dat plaatsvindt op Facebook, Twitter, de Blogosphere, video sites, artikel sites, social networking sites, etc … Dus inhoud is nog steeds het belangrijkst.
Er is gewoon een heleboel van. En in de huidige wereld van online marketing, zal de meest relevante inhoud gewoon worden geleverd aan degenen die ernaar op zoek zijn.
Hebt u een strategie?
Hebt u een strategie om ervoor te zorgen dat u de informatie levert die mensen willen, net als uw producten en diensten? En heeft u de middelen om ervoor te zorgen dat UW inhoud, producten en diensten het eerst worden gevonden wanneer klanten zijn op zoek naar u? Ken uw online concurrenten en zorg dat u blijft opvallen!