PAY PER CLICK ADVERTENTIECAMPAGNES
Als een zoekmachinebezoeker een dergelijk woord invoert wordt er een lijst met zoekresultaten afgebeeld, betrekking hebbend op die zoekterm(en). Rechts van die resultatenlijst, en tegenwoordig ook vaak bovenaan, worden advertenties getoond. Ook wel gesponsorde links genoemd. Dit zijn “Pay per Click” advertenties.
Betalen als er wordt geklikt
Het principe van deze advertenties berust op het systeem dat de adverteerder alleen betaalt wanneer een potentiële klant via een klik op de advertentie naar zijn website wordt gebracht. U betaalt dus werkelijk per klik, vandaar de benaming ‘Pay per Click’ ook wel PPC genoemd.
Bieden op kliks
De plaatsing en rotatie van de advertenties werkt op basis van een biedingsysteem op zoektermen. Dit wil zeggen dat de kosten voor elke zoekterm min of meer wordt bepaald door de populariteit ervan.
Optimaal gebruik
Belangrijk is dus het inzetten van de meest optimale zoektermen bij iedere advertentie. Dit vereist enige analyse.
Hoe kunt u een PPC campagne succesvol maken?
Om een advertentiecampagne echt succesvol te laten zijn, is het van belang dat de advertentietekst en zoektermen aansluiten op de pagina waar potentiële klanten terecht komen na het klikken.
Hoe het niet moet
Wat veel gebeurt is dat potentiële klanten terecht komen op de homepage van de algemene site. Dit is meestal niet effectief!
Hoe het wel werkt
Het gebruik van een landingspagina of microsite kan hierbij het verschil maken. U kunt de landingspagina of microsite volledig afstemmen op het advertentiedoel.
Conversie
Hierdoor zal de conversie (hetgeen u wilt bereiken met de advertentie) vele malen hoger liggen. Het resultaat van de advertentie is ook veel nauwkeuriger meetbaar omdat de bezoekers op de microsite alleen via de campagne binnenkomen. De werkelijke conversie wordt natuurlijk bepaald door de inhoud van de site / pagina.
Budget
U kunt al vanaf enkele tientjes per maand effectief adverteren via Adwords.
Doelgericht adverteren is het geheim.
Gert Dobbenberg,
WSI-Netmanagement