Het valt me op dat er veel desinformatie is over SEO (zoekmachineoptimalisatie). Elke week vraagt een klant mij wel iets over het nieuwste nieuwtje dat ze hebben gehoord. In veel gevallen is de informatie gewoon onzin en in andere gevallen wordt het op de verkeerde manier uitgelegd.
De meeste ondernemers en leidinggevenden zijn geen SEO experts. Ze weten allemaal dat dat zoekmachinemarketing (SEO en SEA) belangrijk is voor hun bedrijf, dus willen de meeste mensen er meer over weten.
In een poging om helderheid te scheppen leek het me een goed idee om een aantal veelgehoorde misvattingen aan de orde te stellen.
- U moet Meta Keywords gebruiken om uw organische rankings te realiseren. Dit is niet waar, Meta Keywords zijn niet langer van waarde voor het stimuleren van uw rankings. Jaren geleden hadden ze enige relevantie maar nu niet meer.
Tip: Als iemand het over meta keywords heeft, is dit een teken dat de persoon niet weet waar hij of zij het over heeft.. - Google Page Rank is direct van invloed op de ranking van uw site. Er is bewijs dat Page Rank zich positief verhoudt met rankings op Google.com. Echter, het effect is niet erg groot. Page Rank moet gewoon gezien worden als een benchmark-indicator van Google over de kwaliteit van uw site. Ik zie regelmatig sites met lage PageRank die hoger scoren dan van concurrerende sites met een hogere PR.
Tip: Let niet teveel op PageRank. Het is een mooie indicator maar het is beter om u te richten op technieken waarmeee bezoekers van uw site klanten worden gemaakt. - “Onze SEO is goedgekeurd door Google.” Google stelt duidelijk dat zij niet samenwerken met SEO-bedrijven. Bedrijven kunnen worden gecertificeerd door Google voor bepaalde Google-producten, zoals AdWords of Google Analytics. Echter, deze certificeringen zijn NIET voor SEO.
Tip: In Google’s woorden: “Pas op voor SEO bedrijven die beweren rankings te garanderen en zeggen een “speciale relatie “met Google te hebben, of adverteren met een ” prioriteit ” in te dienen bij Google. - Koppelen naar andere sites helpt je ranking verbeteren. Er zijn wellicht enkele kleine, positieve effecten van het linken naar relevante, kwalitatieve sites voor SEO. Google is waarschijnlijk van mening dat uitgaande links in enige vorm waarde hebben, maar het is geen echt bewijs dat het een belangrijke ranking factor is. Links naar andere nuttige sites is positief voor uw bezoekers en doe dat alleen wanneer dat zinvol is.
Let op: het krijgen kwalitatieve inkomende links naar uw site is erg belangrijk om uw site te hoger te laten ranken.
Tip: Focus op het krijgen van links naar uw site van andere sites die een hoge kwaliteit en ranking hebben. - SEO is een eenmalige activiteit waarmee je in één keer klaar bent. Hoe vaak heb ik het niet gehoord: “We zijn net klaar met het SEO-proof maken van onze site”. Dat klopt dus niet. SEO is een voortdurend proces dat actief moet worden onderhouden. Denkt u soms dat uw concurrenten een beetje SEO werk doen en dan stoppen? Naarmate de online concurrentie toeneemt, is het essentieel dat bedrijven actief worden met een SEO-programma.
Tip: Als je serieus je bedrijf online wilt promoten, dan moet zoekmachinemarketing een standaard onderdeel van je marketing plan zijn.
SEO kan een verwarrend onderwerp zijn voor de gemiddelde ondernemer. Maar het is goed om ermee bezig te zijn. Tip: Doe wat onderzoek en zoek een gerenommeerd SEO bedrijf om mee samen te werken. Kijk naar hun benadering van SEO, praat met hun klanten en verifieer de resultaten die zij hebben geboekt.
Veel succes met je SEO-ranking!