Elke dag wagen meer bedrijven en particulieren de sprong in het diepe van het sociale media zwembad. Interne of externe druk zorgen ervoor dat je gewoon een Twitter-account of een Facebook-pagina of een LinkedIn profiel of een Foursquare account MOET bieden. Het probleem is dat, ook al zijn zij zich bewust van de noodzaak van hun aanwezigheid, dat de meeste bedrijven oh zo fout bezig zijn in de uitvoering.
Sociale Media. Je doet iets niet goed …
- Als je meer praat dan je luistert
- Als je sociale media gebruikt voor nog meer van uw bedrijfsaankondigingen, kortingen, specials, en persberichten
- Als je niet beschikt over een business Facebook pagina
- Als je niet deelneemt aan discussiegroepen in LinkedIn
- Als je probeert om je spullen te verkopen in plaats van je kennis te delen
- Als je een ‘haler’ bent in plaats van een helper
- Als je sociale media behandelt als een bestuursvergadering in plaats van een happy hour
- Als je actief bent met uitdelen van uw visitekaartjes in plaats van het doen van aanbevelingen
- Als je niet de wens van uw klanten volgt
- Als je geen gebruik maakt van Google Alerts of Twilerts op de zoekresultaten over uw klanten, concurrenten (en jezelf)
- Als je geen gebruik van http://search.twitter.com maakt om mensen in uw regio die specifieke belangstelling voor uw specifieke vakgebied hebben te vinden
- Als je volgers en fans niet vraagt hun mening over uw producten en diensten, en vervolgens met behulp van deze antwoorden te innoveren en voortdurend te verbeteren
- Als je geen gebruik maakt van sites als Focus.com en Quora.com om vragen te beantwoorden en uw kennis te demonstreren
- Als je niet gebruik van sociale media maakt om links te plaatsen die naar uw normale website / blog verwijzen
- Als je niet de burgemeester bent van ergens in uw omgeving
- Als je mensen niet uitnodigt en stimuleert om in te checken op uw locatie
- Als je berichten zijn geautomatiseerd of geprogrammeerd in plaats van gepersonaliseerd
- Als je profiel foto is een logo is in plaats van de foto van een mens
- Als je social media links niet op uw visitekaartjes staan
- Als je zegt “Vind ons op Facebook” en dan verwacht dat mensen naar jou op zoek gaan in plaats van gewoon de “/ pagina-naam” te noemen
- Als je negatieve opmerkingen verwijdert in plaats van hen zowel persoonlijk en in het openbaar te beantwoorden
- Als je probeert om het gesprek te controleren in plaats van alleen te participeren
- Als je reclame maakt in plaats van te ‘socializen’
- Als je niet retweet en veel berichten van anderen deelt
- Als je niet zorgt en deelt
- Als je je succes beoordeelt op basis van ROI (Return on Investment) in plaats van ROE (Return on Engagement)
- Als je denkt dat deze lijst ooit compleet zal zijn …
Dan doe je iets niet goed!
Wil je het goed aanpakken dan kun je de aanschaf overwegen van de volgende boeken:
‘Geld verdienen met Sociale Media’
een goed leesbaar boek in gewone mensentaal met tips over het inzetten van sociale media